JAK PRZEŻYĆ KONTROLĘ SANEPIDU W PLACÓWCE MEDYCZNEJ I NIE ZWARIOWAĆ?

By 24 sierpnia 2019BLOG
sanepid kontrola w przychodni
  • Długo już Pani pracuje w sanepidzie?
  • No, tak około roku.
  • I co? Wszyscy się Pani boją?
  • No trochę tak, ale chyba nie jestem aż taka straszna?
  • Wcale nie jest Pani straszna…
  • Jak zaczynałam pracę w sanepidzie, to trochę mnie zdziwiło, że jak przychodzę na kontrolę, to wszyscy na baczność stoją i prawie mi salutują. (śmiech)

W ostatnią środę odbierałam kontrolę sanepidu w przychodni w której pracuję. Kontrola trwała około 1,5 godziny (czyli całkiem krótko) i przebiegła w bardzo miłej atmosferze (tak, to możliwe). Przyszła młoda, sympatyczna Pani. Przeszła się po gabinetach, sprawdziła dokumentację i była bardzo zadowolona z tego jak wygląda przychodnia. Nie dostaliśmy ani upomnienia, ani zaleceń, ani mandatu. Kontrola przeszła wzorowo.

W każdej instytucji kontrolującej bywają mniej lub bardziej szczegółowi i dociekliwi inspektorzy. Nam akurat (tym razem) trafiła się mniej dociekliwa Pani inspektor, ale przeżyłam także kontrolę „perfekcyjnej pani domu”, która podczas kontroli 12 razy zdezynfekowała ręce (liczyłam) i wciskała palce w najdrobniejsze zakamarki za każdym razem twierdząc, że wszędzie jest brud (nie było).

W tym artykule podpowiem Ci jak przygotować się do kontroli sanepid, by przebiegła bez zarzutu.

DOSTAŁEŚ ZAWIADOMIENIE O KONTROLI, CO DALEJ?

Po otrzymaniu zawiadomienia, sanepid ma od 7 do 30 dni na wykonanie kontroli. W liście nie wskazuje się konkretnej daty, kiedy ma zjawić się inspektor. Warto jednak spróbować zadzwonić pod podany na kopercie numer telefonu i zapytać kiedy odbędzie się kontrola. Możesz powiedzieć, że kierownik placówki, pielęgniarka epidemiologiczna, ty czy ktokolwiek odpowiedzialny nie jest obecny codziennie lub wybiera się na urlop i nie będzie miał kto odebrać kontroli. Często inspektor jest skłonny zdradzić datę kontroli, jeżeli odpowiednio mu się to uargumentuje, a to znacząco ułatwi Ci przygotowania.

SPRAWDŹ DOKUMENTY

Dokumenty oczywiście warto sprawdzać na bieżąco, jednak przed kontrolą trzeba to zrobić koniecznie. Zwróć uwagę czy wszyscy pracownicy przychodni mają ważne orzeczenia lekarskie. Przejrzyj czy masz wszystkie potrzebne procedury i czy są one aktualne. Sprawdź paszporty techniczne wszystkich sprzętów oraz umowy: serwisowe, z pralnią, z firmą sprzątającą i na wywóz odpadów medycznych (jeżeli wywozisz odpady medyczne przygotuj także karty przekazania odpadów). Ważne są także kontrole wewnętrzne przeprowadzane co pół roku.

SPRAWDŹ DATY WAŻNOŚCI

Cokolwiek się przeterminowało, zaraz to wyrzuć. Podczas kontroli nie ma sensu dyskutować z inspektorem, co mogło się zepsuć czy zniszczyć np. w stazie jednorazowej czy kompresach niejałowych po upłynięciu daty ważności. W placówce medycznej dat przydatności trzeba przestrzegać i kropka. Daty przydatności umieszczone są w zasadzie wszędzie: na mydłach, środkach do dezynfekcji, szpatułkach, środkach higienicznych, kompresach, strzykawkach, lekach, papierze toaletowym, igłach itd. Mogłabym wymieniać bardzo długo. Koniecznie sprawdź wszystko.

SPRAWDŹ ZGODNOŚĆ PROCEDUR ZE STANEM FAKTYCZNYM

Jeżeli w procedurach jest napisane, że w przychodni do odpadów komunalnych używane są czarne worki, to nie używaj niebieskich. Jeżeli w procedurach jest napisane, że do dezynfekcji powierzchni używany jest Microzid, to nie używaj Desprej’u. Niektórzy inspektorzy są dość wyczuleni na tym punkcie, więc zawsze stosuj środki zawarte w procedurach lub zmień procedury tak, żeby pasowały do środków, które faktycznie są używane w przychodni.

SPRAWDŹ ODPADY MEDYCZNE I BRUDOWNIK

Według nowych przepisów kosz na odpady medyczne oraz lodówka w której przechowuje się odpady muszą być oznaczone naklejką „materiał zakaźny dla ludzi”. Kosz musi mieć założony czerwony worek i być oznakowany w widocznym miejscu naklejką z następującymi danymi: kod odpadów medycznych, które sa przechowywane w worku; nazwa wytwórcy odpadów medycznych; numer REGON wytwórcy odpadów medycznych; numer księgi rejestrowej wytwórcy odpadów medycznych widniejący w rejestrze wykonujących działalność leczniczą oraz podanie organu rejestrowego – jeżeli posiadamy taki numer, w przeciwnym wypadku nie wpisujemy nic lub wstawiamy kreskę; datę i godzinę otwarcia pojemnika – czyli rozpoczęcia jego użytkowania; datę i godzinę zamkniecie pojemnika. Te same oznaczenia powinny znaleźć się na czerwonym pojemniku do przechowywania odpadów o ostrych końcach np. igieł. W brudowniku i lodówce powinien znajdować się termometr.

SPRAWDŹ CZYSTOŚĆ

Przed kontrolą sanepidu nie wystarczy posprzątać tak jak na co dzień, trzeba zabawić się w perfekcyjną panią domu. Sprawdź czystość: dozowników na mydło i papier (głównie wewnątrz, niektórzy inspektorzy uwielbiają sprawdzać wnętrza pojemników i szafek), drzwiczek od szafek, wnętrz szafek i szuflad, drzwi, framug, kozetek (całych, zwłaszcza drobnych elementów), sprzętu medycznego, lamp, lodówek (socjalnej i medycznej), mikrofalówki, framug, biurek, klamek itd. Generalnie zadbaj o to, by dosłownie każde miejsce, zwłaszcza takie, na które zwykle nikt specjalnie nie zwraca uwagi, zostało umyte na błysk.

SPRAWDŹ SZATNIĘ

W szatni personelu powinno być osobne miejsce na: bieliznę czystą (fartuchy z pralni), bieliznę noszoną (fartuchy noszone, ale jeszcze nie brudne) oraz ubranie wierzchnie. Fartuchy i buty noszone w przychodni powinny być przechowywane albo w ten sposób, że każda osoba z personelu ma swoją szafkę i w niej przechowuje ubrania; albo jeżeli nie ma miejsca na osobne szafki, to każdy fartuch przechowywany jest w osobnym pokrowcu, a buty przechowywane są w osobnych pudełkach. Dodatkowo w placówce musi być dostępny kosz na brudną bieliznę.

NIE DAWAJ ŁAPÓWEK!

Piszę to, bo może przejdzie Ci to przez myśl. Pomijając fakt, że jest to nieetyczne, niemoralne i karalne, to tak naprawdę jest to niepotrzebne. Jeżeli zastosujesz powyższe wskazówki, to naprawdę inspektor nie będzie miał się do czego przyczepić. Jeżeli na siłę będzie chciał „wlepić” Ci mandat (z różnych powodów może tak być), to tak naprawdę nie ma się czego obawiać. Stawki mandatów są ustalone odgórnie i nie są zbyt wysokie (po jednej kontroli otrzymałam mandat 200 zł), więc nie są to kwoty, które finansowo pogrążą przychodnię. Oczywiście inspektor może w ostateczności zamknąć przychodnię, ale osobiście nie słyszałam jeszcze o takim przypadku.

KOCHAJ INSPEKTORA SWEGO JAK SIEBIE SAMEGO

Pamiętaj, że inspektor to też człowiek (wiem, że trudno Ci w to uwierzyć), więc traktuj go z szacunkiem. Taką ma pracę i musi ją wykonywać najlepiej jak umie. Nie może przymykać oka na wszystkie niedociągnięcia. Wiadomo, że nikt nie lubi kontroli, ale trzeba ją po prostu przeżyć i przygotować się do niej jak najlepiej. Przyjmuj sugestie inspektora, bo pomoże Ci to w kolejnych kontrolach. Ja za każdym razem uważnie słucham, co mówi inspektor i dzięki temu każda kolejna kontrola jest dużo łatwiejsza.

PODSUMOWANIE

W tym artykule zawarłam najważniejsze, lecz bardzo ogólne wskazówki dotyczące odbioru kontroli sanepid. Procedury i wskazówki dotyczące kontroli nie w każdej przychodni będą takie same, bo np. nie każda placówka medyczna produkuje odpady medyczne czy posiada sprzęt wymagający corocznych kontroli. Jeżeli potrzebujesz szczegółowej pomocy przy kontroli sanepidu, przy tworzeniu procedur dla placówki medycznej lub jeszcze jakieś kwestie są dla Ciebie niejasne, to napisz do mnie na: kontakt@rejestratorkamedyczna.pl.

Dodaj komentarz